Monday, September 13, 2010

Sprogråd

Jeg er i gang med at rydde op i min laptop som skal afleveres, da jeg skifter job indenfor den næste uges tid, og faldt lige over denne mail jeg har fået på et tidspunkt.
Jeg ved ikke hvem der oprindelig har forfattet reglerne, men gode er de – især for kommunikatorer.


*Anvend absolut aldrig allitterationer
*Brug ikke & -tegnet & unødvendige binde-streger
*Brug kun 1 udråbstegn!!!!!!
*Engelske ord og udtryk er out
*Generaliser aldrig!
*Husk at sammen satte navne ord på dansk sammen skrives
*Lad dit sprog være kemisk frit for klichéer. Undgå dem som pesten
*Lær, kommareglerne
*Lær og kende forskel på ”og” og ”at”
*Læs korrektur så vigtige ikke udelades
*Metaforer er forfatterens kulørte sprogmalerpensel
*Og man må aldrig begynde en sætning med ”og”
*Overdrivelser er tusind gange værre end klichéer
*Præpositioner/forholdsord er uegnede til at afslutte sætninger med
*Sammenligninger er mindst lige så dårlige som klichéer
*Selv om du føler trang til at bruge usædvanligt mange ord og vendinger for at få det budskab frem, som du har til hensigt at kommunikere ud til andre, bør du lægge bånd på dig selv for at formulere dig akkurat så kort og præcist, som du magter
*Sig/skriv kun tingene en gang. Gentag ikke dig selv.Fortæl ikke noget, du allerede har sagt på et tidligere tidspunkt
*Sætninger i passiv bør undgås
*Undgå at pifte sproget op med fancy og trendy ord og udtryk
*Undgå citater – eller som Ralph Waldo Emerson sagde: ”Jeg hader citater, fortæl mig, hvad I ved”
*Undgå fork. o. lign.
*Undgå forklaringer i parentes (selvom de er relevante)
*Undgå retoriske spørgsmål. Hvem har brug for dem?
*Vær mere eller mindre specifik…


No comments:

Post a Comment